Nie pamiętam, kiedy to dokładnie się zaczęło, ale od mniej więcej 2017 roku byłem w procesie zmiany, która ostatecznie zaowocowała tym, że w 2021 roku postanowiłem odejść z firmy, w której byłem wspólnikiem i iść własną drogą niezależnego doradcy, konsultanta w zakresie strategii marki.
Postanowiłem skupić się wyłącznie na brandingu i pomagać ludziom odróżnić się od konkurencji. W związku z tą decyzją potrzebowałem zarządzić własną marką osobistą, zarządzić własną opowieścią, a to łączy się z potrzebą uwiarygodnienia.
Pomyślałem sobie, że warto byłoby publikować w prasie branżowej i to najlepiej w takiej, która wychodzi w druku. To zdecydowanie bardziej nobilitujące ze względu na to, że prasa drukowana ma swoją pojemność. Jest więcej osób piszących niż miejsca w gazecie.
Wiedziałem jednak, że osób, które zajmują się tematem brandingu, marketingu, szeroko rozumianą komunikacją, jest bardzo dużo i że wiele z nich chce publikować w najważniejszych magazynach. Czułem, że wysłanie tekstu do redakcji jest niczym wysłanie CV do firmy, w której chcielibyśmy pracować.
Dlatego chciałem zrobić coś, aby redakcje zwróciły na mnie uwagę.
Wysoka jakość nie wystarczy już, aby wygrywać na rynku. Większość Twoich konkurentów ją oferuje. Jakość jest wymagana tylko po to, aby w ogóle móc konkurować. Jeśli chcesz wygrać, musisz robić coś lepiej niż inni.
– mówi David Avrin, jeden z najpopularniejszych mówców i konsultantów w zakresie obsługi klienta i marketingu na świecie.
Mógłbym ten cytat sparafrazować i napisać, że musisz udowodnić, że robisz coś lepiej niż inni.
Sięgnąłem po ważne dla mnie narzędzie uwiarygodnienia (mnie jako autora), jakim jest TEST SINATRY. Zamiast wysyłać teksty i pisać, że „dobrze piszę”, zrobiłem coś innego.
⬇️O co chodzi w TEŚCIE SINATRY?
If I can make it there, I’ll make it anywhere
It’s up to you, New York, New York
– 🎤 śpiewał Frank Sinatra w utworze New York, New York.
Frank, syn włoskich imigrantów zapewne wiedział, że jeśli uda mu się odnieść sukces na trudnym, nowojorskim rynku, to drzwi do kariery zostaną otwarte.
Każdy z nas może mieć taki swój Nowy Jork, który otworzy mu 🚪 drzwi do … (tu wpisz gdzie chcesz się dostać).
Nowym Jorkiem może być konkretny klient (firma), osoba (autorytet), sytuacja (event) etc.
O co w tym chodzi ❓
Jeśli chcemy, aby klient nam zaufał, szybciej zredukował swoje obawy, to potrzebujemy uwiarygodnienia.
💡 Najlepszym uwiarygodnieniem jest sytuacja, w której osoba, która przez Twojego klienta, potencjalnego partnera biznesowego, jest postrzegana jako taka, która posiada wysokie oczekiwania, w stosunku do tego, co robisz, powie, że to, co robisz, jest dobre! Jeśli właśnie otwierasz zakład fryzjerski, to nie licz na to, że zaraz ktoś przyjdzie z ulicy tylko dlatego, że jesteś na terenie blokowiska. Strzyżenie to usługa, która wymaga redukcji obaw klienta, a nic tak ich nie redukuje, jak Nowy Jork. No nie da się (jeszcze) przymierzyć fryzury przed jej zrobieniem. Wszyscy wiemy, że jak ktoś nam schrzani transformację, to będziemy mieli kiepski dzień, wieczór, randkę, a może i cały miesiąc. W przypadku takiej działalności wystarczy, że osoba, która ma wysokie oczekiwania w stosunku do tego typu usług, zgodzi się powiedzieć, że jest #OK. Może to być np. aktorka teatralna i filmowa Dorota Kolak, ponieważ wiemy czym się zajmuje i co dla niej jest ważne, i jeśli w związku z tym powie, że u nas jest ok, to znaczy, że nie ma się czego bać.
💡 Takie uwiarygodnienie nazywamy właśnie TESTEM SINATRY.
Chciałem sprawić, że ktoś, kto jest postrzegany jako autorytet w dziedzinie strategii marki, ktoś, kto publikuje w najważniejszych magazynach branżowych powie, że to, co robię, jest (co najmniej) „dobre”. Moim Nowym Jorkiem był Paweł Tkaczyk.
Napisałem artykuł pt. „Trzy punkty widzenia”, który opublikowałem na blogu INN:Poland (https://innpoland.pl/blogi/lukaszmurawski/135115,trzy-punkty-widzenia). W tekście napisałem o Pawle, który akurat w tamtym czasie napisał nową książkę pt. Narratologia.
Jeff Buckley śpiewa, że Three is a magic number. Tak właśnie – 3 to magiczna cyfra. W niedawno wydanej, trzeciej swojej książce pt. Narratologia Paweł Tkaczyk podkreśla, że cyfra 3 ma dla nas znaczenie symboliczne: „O ile dwójka dzieli świat niczym rzeka rozdzielająca miasto na lewobrzeżne i prawobrzeżne, o tyle trójka jest spoiwem – dwie linie proste nigdy nie zamkną przestrzeni, potrzebna jest do tego trzecia”.
W tamtym czasie nie miałem strony internetowej. Informację o tym artykule publikowałem na swoich kanałach społecznościowych. Oczywiście oznaczałem Pawła, licząc na to, że jakoś zareaguje. Oczywiście mogła to być reakcja typu „Łukasz dzięki za wzmiankę„. Miłe, ale nic by mi to nie dało.
Szczęśliwie stało się inaczej i jest to całkiem zabawna historia.
W 2017 roku Paweł napisał na Twitterze (obecnie X) to, co poniżej.
👉 Spójrz, kiedy się zorientowałem, że pojawił się komentarz❗
Lepiej późno niż wcale.
Link do mojego tekstu wraz z komentarzem wysłałem do redakcji i tak zaczęła się moja współpraca między innymi z magazynem Marketer+, czy też Nowym Marketingiem.
Miałem jednak poczucie, że piszę na tematy, o których piszą też inni. Po prostu byłem jednym z wielu.
Oczywiście być może mój styl pisania był inny, ale nadal nie było to coś, o czym mógłbym powiedzieć, że jest wyjątkowe, pierwsze, a ja odkąd pamiętam, kieruję się prawem przywództwa Ala Ries, które mówi o tym, że
„lepiej jest być pierwszym, niż lepszym”
(oryg. It’s better to be first than it is to be better)
oraz słowami Sally Hogshead, która mówi, że
„lepiej jest być innym niż być lepszym”
(oryg. Different is better than better).
Szukałem swojej niszy. Szukałem czegoś, czego nikt nie robi.
Znalazłem ją w 2019 roku. Postanowiłem, że będę robił wywiady z najlepszymi światowymi ekspertami w dziedzinie brandingu. Stwierdziłem, że zacznę od rozmowy z moim guru i późniejszym nauczycielem, Martym Neumeierem.
Wiedziałem jednak, że jeśli Marty się zgodzi, to będzie mi łatwiej pozyskać kolejnych rozmówców.
Wiesz już, dlaczego to działa, prawda?
Na nic nie liczyłem, ale ostatecznie udało mi się przeprowadzić pierwszy w Polsce wywiad z moim guru brandingu i tym samym zacząłem tworzyć pierwszy w Polsce cykl wywiadów ze światowej sławy ekspertami w dziedzinie brandingu.
👉Dotychczas opublikowałem w Marketer+ ponad 30 rozmów, które zajmują ponad 120 stron magazynowych (ca. 300 000 znaków ze spacjami). To już wcale nie taka mała książka.
Czy wiesz już kto lub co może być Twoim Nowym Jorkiem❓