Jeśli nie żyjesz na bezludnej wyspie lub w chatce pustelnika gdzieś na odludziu, to znaczy, że jak to mówią psychologowie, jesteś percepcyjnie dostępn* dla innych ludzi.
Każda osoba, z którą masz kontakt, coś na Twój temat czuje, myśli i mówi innym, kiedy Cię nie ma w pobliżu.
W związku z tym, czy tego chcesz czy nie, masz markę, ale nie jesteś jej właścicielem!
Definicji marki jest (za) dużo. Te, które są pokłosiem prac akademickich, zostawimy w spokoju. Niech sobie żyją w publikacjach naukowych.
Mamy swoje trzy ulubione definicje.
Pierwsza z nich została zaproponowana przez guru brandingu Marty’ego Neumeier’a.
Marka to odczucie na temat produktu, usługi, albo firmy.
(oryg. A brand is a person’s gut feeling about a product, service, or organization.)
Myślę, że spokojnie możemy dodać, że marka to również odczucie na temat drugiej osoby.
Dlaczego ta definicja jest dobra❓
- Po pierwsze odczucie jest szybsze niż myśl. Opisywanie rzeczywistości za pomocą słów bywa trudne. Odczucie, reakcja emocjonalna jest szybka i nie możemy jej kontrolować.
- Po drugie zaproponowana przez Marty’ego definicja wyraźnie wskazuje na to, do kogo należy marka.
Jeśli marka to czyjeś odczucie to znaczy, że marka żyje w umyśle potencjalnego odbiorcy Twojej oferty.
Co z tego wynika❓
A to, że marka nie należy do Ciebie i nie ma znaczenia, co Ty o sobie myślisz.
Marka należy do odbiorcy.
Marka żyje (i również umiera) w umysłach odbiorców.
Podążając za moim mentorem:
Twoja marka nie jest tym, czym twierdzisz, że jest. Jest tym, czym jest zdaniem Twoich klientów.
(oryg. Your brand is not what you say it is. It`s what they say it is).
Kolejną definicję pewnie znasz.
Jeff Bezos, założyciel Amazona, mówi, że:
marka to jest to, co inni mówią o Tobie, kiedy nie ma Cię w pokoju.
(oryg. Your brand is what other people say about you when you’re not in the room).
Trudno się z tym nie zgodzić. Ludzie plotkują, gadają za plecami. Nic na to nie poradzimy.
Ostatnia definicja pochodzi od wspaniałego eksperta z Wielkiej Brytanii, Matt’a Davies’a, który mówi, że
marka to znaczenie, które ludzie przypisali do Ciebie lub do Twojej oferty.
(oryg. Brand is the meaning that people attached to you or your offer).
Która najbardziej do Ciebie najbardziej przemawia❓
Jeszcze do niedawna myślałem, że nie mam własnej definicji.
Gdyby jednak ktoś zapytał mnie, czym jest marka, to moja odpowiedź byłaby następująca:
Marka jest tym, co ludzie czują, myślą i mówią na nasz temat.
W ten sposób tłumaczę, czym jest i do kogo należy marka.
W ten sposób tłumaczę, co jest naszym zadaniem.
Naszym zadaniem jest sprawić, aby określona grupa osób mówiła, myślała i czuła na nasz temat to, co chcemy aby mówiła, myślała i czuła.
Czy tego chcesz czy nie, masz markę, i albo nią zarządzasz i ją kontrolujesz, albo tracisz kontrolę nad własną opowieścią.
Zastanów się:
- co ludzie mają o Tobie mówić i codziennie kotwicz konkretne przymiotniki,
- jak chcesz, aby Cię postrzegano i konsekwentnie tym zarządzaj,
- jak dzisiaj ludzie Cię widzą i czy w związku z tym wiesz, co należy zmienić,
- co Cię wyróżnia i sprawia, że staniesz się preferowanym wyborem?
Pamiętaj, że nie możesz być wszystkim dla wszystkich. Mów do konkretnych osób i odpowiadaj na ich potrzeby!
Odróżnij się od innych i mów o tym z przekonaniem i pewnością siebie!
Dopracuj swoją komunikację. Twój przekaz musi być prosty, czytelny, bo jeśli osoby, którym chcesz w czymś pomóc, nie zrozumieją w ciągu kilkunastu sekund, dlaczego mają wybrać Ciebie, to pójdą dalej i być może sam* stworzysz sobie chatkę pustelnika.